Δείγμα από το αυτόγραφο Αναστασιματάριο Χρυσάφη του νέου, έτος 1671, και Προσωπογραφία του ίδιου από Αγιορετικό χειρόγραφο του 1815 (Πηγή: Μανόλης Κ. Χατζηγιακουμής, "Χειρόγραφα Εκκλησιαστικής Μουσικής 1453-1820", έκδοση Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, Αθήνα 1980).
"Γεύσασθε και ίδετε" Κοινωνικόν της Προηγιασμένης Θείας Λειτουργίας
Μέλος Παναγιώτου Χρυσάφου του Νέου (β' ήμισυ 17ου αιώνος)
Ψάλλει ο Πρωτοψάλτης και καθηγητής Βυζ.Μουσικής Χάρης Συμεωνίδης
«Γεύσασθε καί ἴδετε, ὅτι Χριστός ὁ Κύριος»
Ο Μ. Βασίλειος ερμηνεύει το στίχο αυτό μ' ένα διδακτικό παράδειγμα: «όπως το μέλι, όσο και με τα λόγια το παρατηρήσεις, ότι είναι καλό και γλυκό, δεν μπορείς να το καταλάβεις, αν δεν το γευθείς, έτσι συμβαίνει κι εδώ. Δεν μπορείς να νοιώσεις τη χρηστότητα του ουράνιου λόγου, αν δεν βασανίσεις με το νου σου τα δόγματα της αλήθειας, κι αν δεν αποκτήσεις προσωπική πείρα της χριστότητος του Κυρί¬ου. Η γεύση είναι μια εμπειρία. Και η γεύση του Χριστού είναι θεϊκή, πνευματική εμπειρία».
Αλλά γιατί με τη γεύση; με τη βρώση; Διότι με τη βρώση έγινε η πτώση και η παρακοή και η πρώτη αμαρτία του ανθρώπου. Παρήκουσε ο Αδάμ, έφαγε «αμάρτησε και εξορίστηκε από τον Παράδεισο».
Και τώρα ο Χριστός Κύριος αποκαθιστά τον άνθρωπο πάλι από φιλανθρωπία και αγάπη με τη βρώση του Άρτου της Ζωής. Με τη Θ. Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Έτσι καθαρίζεται ο άνθρωπος από τα αμαρτήματα του και ξανάρχεται στον παράδεισο. Η γεύση και ή βρώση αυτή δεν κλείνει τον παράδεισο, όπως έγινε με τους πρωτοπλάστους, αλλά τον ανοίγει για κάθε πιστό και τον ενώνει με το Θεό.
«Γεύσασθε καί ἴδετε, ὅτι Χριστός ὁ Κύριος». Πόσο γλυκός είναι ο Κύριος, πού ταπεινώθηκε για μας, πού αφήνει όχι απλώς να Τον εγγίζουμε αλλά και να τον κοινωνούμε, να μπορούμε με τα απλά στοιχεία του Άρτου και του Οίνου να έχουμε προσωπική εμπειρία θείας ζωής! Πόσο μεγάλη είναι η συγκατάβαση και η αγάπη του Θεού για μας!
Αυτό το «γεύσασθε καί ἴδετε» είναι όπως το «λάβετε φάγετε» καί «πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες». Και πόσο ευτυχείς πρέπει να νοιώθουμε, όταν αξιονόμαστε της Θ. Μεταλήψεως.
ΠΗΓΗ: http://agiabarbarapatras.blogspot.gr/