ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΞΑΝΘΗΣ
ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΕΩΡΙΟΥ ΞΑΝΘΗ 07-04-2024
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
«ΤΟ
ΠΑΡΑΔΟΞΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ»
Στό μέσο τῆς
Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ἡ Ἐκκλησία προβάλει τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ γιά
προσκύνηση. Γιὰ ὅλες τὶς ἐποχὲς ὁ περὶ Σταυροῦ λόγος ἦταν ἕνα πρόσταγμα δύσκολο
καὶ ἔκανε τοὺς ἀνθρώπους νὰ μουδιάζουν. Ἰδιαίτερα ὅμως παρουσιάζεται βαρὺς γιὰ
τὸν ἄνθρωπο τῆς ἐποχῆς μας, ποὺ ζεῖ στὴν «κοινωνία τῆς εὐημερίας», ποὺ ἔχει
θεοποιήσει τὴν ἄνεση καὶ τὴν ἀσφάλεια. Γι’ αὐτὸ ὅταν ὁ Χριστός λέγει: «Ὅστις
θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ
ἀκολουθήτω μοι», πολλοὶ ἀντιδροῦν. «Ἡ ἐποχή μας», παρατηροῦν, «εἶναι σκληρή. Ἂν
ἐπιχειρήσεις νὰ ἀπαρνηθεῖς τὸν ἑαυτό σου, νὰ παραχωρήσεις τὰ δικαιώματά σου, θὰ
σὲ ἐκμεταλλευθοῦν οἱ ἄλλοι θὰ ἀποτύχεις».
Νά ὅμως πού ὁ
Χριστός τονίζει, «ὅποιος θέλει νά μέ ἀκολουθήσει, ἄς ἀπαρνηθῆ τόν ἑαυτό του»,
ἀλλά καί προσθέτει: «Ὅποιος θέλει νά σώσει τήν ψυχή του θά τήν χάσει, ἐνῶ
ὅποιος χάσει τήν ζωή του χάριν ἐμοῦ καί τοῦ εὐαγγελίου θά τήν σώσει».
Αὐτὲς ἀκριβῶς
οἱ τοποθετήσεις εἶναι ποὺ σκανδαλίζουν τὸν πρακτικὸ ἄνθρωπο.
Δέν εἶναι μόνο
τά ἐμπόδια πού θέτει ὁ ἑαυτός μας στό δρόμο γιά λύτρωση καί πληρότητα ζωῆς, εἶναι
οἱ τραγικότητες τῆς ζωῆς, οἱ συγκεκριμένοι σταυροὶ ποὺ ἐπιφυλάσσει ὁ ἀνθρώπινος
βίος: ἀρρώστιες, ἀδικίες, θάνατοι, ἀπογοητεύσεις καὶ πίκρες. Ὅλα αὐτὰ θὰ
χρειασθεῖ νὰ μάθουμε νὰ τὰ ἀποδεχόμαστε «μέ ὐπομονή καί ἐλπίδα», μέσα στὸ φῶς
τῆς Ἀναστάσεως. Ὅποιος ἀκολουθεῖ τὸν Χριστό, ἔχει νὰ κάνει μιὰ πορεία, ποὺ
ξεπερνᾶ τὸ σταυρό.
Ἡ ἀπελευθέρωση
ἀπὸ τὸ ἐγώ, γιὰ τὴν ὁποία μιλᾶ ὁ Χριστός, εἶναι νὰ λυτρωθῆς ἀπὸ τὸν ἀτομισμό
σου, τό ἐγώ σου γιὰ νὰ δοθῆς ὁλοκληρωτικά στόν Θεό, νὰ «κοινωνήσης», νὰ
συμμετάσχης στὴ ζωὴ τοῦ Χριστοῦ καὶ νὰ Τὸν ἀκολουθήσης σὲ μία πορεία ἀγάπης καὶ
μεταμορφώσεως τοῦ κόσμου, σέ μιά οὐσιαστική προσωπική καί κοινωνική ἀλλαγή, σέ
μιά πνευματική ἐλευθερία.
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ