ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
ΞΑΝΘΗΣ
ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΕΩΡΙΟΥ ΞΑΝΘΗ 02-11-2025
ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
«ΠΛΟΥΤΟΣ ΚΑΙ ΦΤΩΧΕΙΑ»
Ἡ
σημερινὴ Εὐαγγελικὴ περικοπὴ πού διηγεῖται τὴν παραβολὴ τοῦ πλουσίου καὶ τοῦ
φτωχοῦ Λαζάρου μᾶς φέρνει μπροστὰ στὸ δύσκολο καὶ ἀκανθῶδες πρόβλημα τοῦ
πλούτου καὶ τῆς φτώχειας. Ὁ φτωχὸς δὲν κερδίζει τὴν εὔνοια τοῦ Θεοῦ ἐπειδὴ
εἶναι φτωχός, ἄλλα ἐπειδή στηρίζει τὶς ἐλπίδες του στὸ Θεὸ καὶ ζεῖ σύμφωνα μὲ
τὴν ἐντολή του.
Καὶ ὁ πλούσιος δὲν εἶναι καταδικασμένος γιατί
ἔχει ὑλικὰ ἀγαθά, ἀλλά γιατί στηρίζει τήν ζωὴ του στὰ ἀγαθά καὶ ὄχι στὸ Θεό,
γιατί ἔχει ξεχάσει τὸ φτωχὸ συνάνθρωπό του καὶ γιατί ἔχει κλεισθεῖ καὶ
παγιδευθεῖ στὸν πλοῦτο του. Ὅτι μπορεῖ ἕνας πλούσιος νὰ εἶναι πρότυπο ἀγάπης
καὶ ἕνας φτωχὸς νὰ εἶναι ἀσεβής, ἀποτελεῖ ἐπίσης μιὰ πιθανὴ κατάσταση μέσα στὴ
ζωή.
Ἔτσι οἱ λέξεις «πλούσιος» καὶ «πτωχὸς» γιὰ τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας μας ἔχουν ἕνα
περισσότερο θεολογικό παρὰ κοινωνικὸ περιεχόμενο. Ἐκεῖνο στὸ ὁποῖο
ἀποβλέπει ἡ παραβολὴ εἶναι ἡ
ἐπισήμανση ἑνὸς πραγματικοῦ κινδύνου, τοῦ κινδύνου τῆς αὐτάρκειας
καὶ τῆς πεποίθησης ὅτι ἡ
εὐημερία εἶναι ἀτέλειωτη. Ὅλα ἀλλάζουν καί εὑρίσκεται ὁ ἄνθρωπος μπροστά
σέ ἀπροσδόκητες ἐκπλήξεις. Ὅταν μάλιστα εἶναι ἀργά πιά γιά νά μετανοήσει, ἡ
κατάσταση τότε γίνεται ἀναπόφευκτα τραγική.
Αὐτό
πού ἔστειλε τόν πλούσιο τελικά στόν Ἅδη δέν εἶναι κυρίως ὅ,τι ἔκανε, ἀλλ΄ὅ,τι
δέν ἔκανε. Ἡ ἀδυναμία του νά προσέξει τόν ἄλλον. Στό διάστημα τῆς ἐπίγειας ζωῆς
του δέν καταδιώκει τόν φτωχό. Ἁπλῶς τόν ἀγνοεῖ. Κακό δέν τοῦ κάνει, ἀλλά οὔτε
τόν νοιάζει ἄν ὁ Λάζαρος ζῆ ἤ ἄν πεθαίνει. Ἀδιαφορεῖ διότι ἁπλούστατα ὅλος ὁ
κόσμος του κινεῖται σ’ἕνα κύκλωμα κλειστό. Κόσμος εἶναι ὁ ἑαυτός του, οἱ φίλοι
του, οἱ ἀπολαύσεις του.
Ἄν
ὁ σημερινός πλούσιος τῆς παραβολῆς δέν ἔχει ὄνομα, εἶναι διότι ἐπέλεξε ὁ ἴδιος
νά ἀγνοήσει τόν ἀδελφό του κι ἔτσι νά παραμείνει ἀνύπαρκτος γιά τόν Θεό καί
τούς ἀνθρώπους.
Μιά
ἀνάλογη στάση ζωῆς ρυθμίζει τήν συμπεριφορά καί πολλῶν σημερινῶν ἀνθρώπων.
Ἔχουμε περισσότερη ὁμοιότητα, ἀδελφοί μου, μέ τόν πλούσιο ἀπ’ὅσο συνήθως
νομίζουμε.
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ