Παρασκευή 4 Μαρτίου 2022

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

 

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΞΑΝΘΗΣ

ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΕΩΡΙΟΥ                                                  ΞΑΝΘΗ 06-03-2022

ΤΟ  ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

«ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΟΦΑΓΟΥ»

Ἕνα στάδιο, ἀγαπητοί, ἕνα στάδιο μᾶς δείχνει τήν Κυριακή τῆς Τυροφάγου ἡ Ἐκκλησία καί μᾶς καλεῖ σέ ἀγῶνες. Ἄλλωστε ἡ ἐπί γῆς Ἐκκλησία, πού ὅλοι ἀνήκουμε, ὀνομάζεται στρατευόμενη, σέ ἀντίθεση μέ τήν ἐν οὐρανοῖς Ἐκκλησία, πού ὀνομάζεται θριαμβεύουσα. Ἐδῶ εἶναι ἕνας συνεχής ἀγῶνας ἐναντίον τῶν παθῶν καί τῆς ἁμαρτίας, ἐκεῖ ὁ θρίαμβος.

Ὡραῖος, ἀλλά καί ἐπίπονος ὁ ἀγῶνας γιά τήν ἀρετή, γιά τήν ἁγιότητα, πού στίς μέρες μας γίνεται δυσκολότερος, γιατί ὅλες οἱ δυνάμεις τοῦ κόσμου εἶναι ἐναντίον τοῦ χριστιανοῦ. Γιατί ὅλα στόν κόσμο ἑλκύουν καί τραβοῦν πρός τήν ἁμαρτία καί τήν ἀπιστία. Γιατί τά ἐμπόδια στόν δρόμο τοῦ χριστιανοῦ ἔχουν αὐξηθεῖ.

Ποιό ὅμως εἶναι τό στάδιο αὐτό, πού ἀνοίγει τήν Καθαρά Δευτέρα; Εἶναι ἡ Μεγάλη Σαρακοστή. Μές τό στάδιο αὐτό ὅλοι καλοῦνται σέ ἀγώνα, γέροι καί νέοι, ἄνδρες καί γυναῖκες, κληρικοί καί λαϊκοί. Καί τά ὅπλα τοῦ ἀγῶνος; Πολλά. Ἕνα ἰδιαίτερα τονίζει ἡ Ἐκκλησία μας. Ἕνα ὅπλο, πού κάποτε τό χρησιμοποιοῦσαν οἱ χριστιανοί καί ἄστραφτε καί ἔκανε μεγάλη θραύση, καί ἀντιμετώπιζε δαίμονες, μά τώρα τό ἔχουν ἀφήσει αὐτό τό ὅπλο καί σκούριασε. Τό θεωροῦν ὅπλο ξεπερασμένο, πού δέν ταιριάζει γιά τήν ἐποχή μας, ἐποχή τῆς ἐξελίξεως καί τῆς προόδου.

Καί τό ὅπλο αὐτό εἶναι ἡ νηστεία. Ἀπό τήν Καθαρά Δευτέρα ἀρχίζει ἡ νηστεία τῆς Μεγάλης Σαρακοστῆς. Σ' ἕνα τροπάριο ἡ νηστεία παρομοιάζεται μέ μαχαίρι πού κόβει πολλές κακίες καί πολλά πάθη. Ἕτοιμοι εἶναι πολλοί νά εἰρωνευθοῦν. Ἄν τήν νηστεία τούς τήν ἐπιβάλλει ὁ γιατρός, σάν δίαιτα γιά νά ἀντιμετωπίσουν μιά ἀρρώστια σωματική, τήν ἐφαρμόζουν κατά γράμμα.

Ὅταν ὅμως τήν νηστεία τήν συνιστᾶ ὁ Θεός, γιά νά νικήσουμε ὄχι μιά ἀρρώστια σωματική, ἀλλά μιά ἀρρώστια πνευματική, ἕνα πάθος, ἀμέσως ἀρχίζουν οἱ ἀντιρρήσεις καί ἀμφισβητήσεις.

Ἀλλά ἄν τήν νηστεία τῶν τροφῶν, ὑπάρχουν ἄνθρωποι πού δέν μποροῦν νά τήν κάνουν γιά λόγους ὑγείας, ὑπάρχει μιά ἄλλη νηστεία πού μποροῦν ὅλοι, ἄρρωστοι καί ὑγιεῖς, μικροί καί μεγάλοι. Καί ἡ νηστεία αὐτή εἶναι ἡ νηστεία τῶν παθῶν. Καλή ἡ νηστεία τῶν φαγητῶν. Καλλίστη ἡ νηστεία τῶν παθῶν. Ἡ μία δέν καταργεῖ τήν ἄλλη. «Νηστεύσωμεν νηστείαν δεκτήν εὐάρεστον τῷ Κυρίῳ· ἀληθής νηστεία, ἡ τῶν κακῶν ἀλλοτρίωσις», λέει ὁ Μέγας Βασίλειος.

Νά νηστέψουν τά μάτια ἀπό πονηρά βλέμματα, νά νηστέψουν τά αὐτιά ἀπό πονηρά ἀκούσματα, νά νηστέψει ἠ γλώσσα, νά νηστέψουν τά πόδια ἀπό ἁμαρτωλούς τόπους, νά νηστέψουν τά χέρια ἀπό ἀπρεπεῖς χειρονομίες, νά νηστέψει τό μυαλό ἀπό κακούς λογισμούς, νά νηστέψει ἡ καρδιά ἀπό κακές ἐπιθυμίες.                                                                

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ