Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2015

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΟΙΣ

ριθμ. Πρωτ. 1172
ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ ΤΟΙΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΟΙΣ
+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕ ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ,
ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΠΑΝΤΙ Τ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΧΑΡΙΝ, ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗΝ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝ ΒΗΘΛΕΕΜ ΓΕΝΝΗΘΕΝΤΟΣ
ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ
* * *
δελφο κα τέκνα ν Κυρί γαπητά,
γλυκύτης τς γίας Νυκτς τν Χριστουγέννων περιβάλλει κα πάλιν τν κόσμον. Κα ν μέσ τν νθρωπίνων καμάτων κα πόνων, τς κρίσεως κα τν κρίσεων, τν παθν κα τν χθροτήτων, τν νησυχιν κα τν πογοητεύσεων, προβάλλει μ τν δίαν ς κα λλοτε γοητείαν, πραγματικν κα σύγχρονον σον ποτέ, τ μυστήριον τς νανθρωπήσεως το Θεο, προτρεπόμενον να «δικαιοσύνην μάθωμεν ο νοικοντες π τς γς» (πρβλ. σ. κς΄, 9), τι «τέχθη μν σήμερον Σωτρ» (Λουκ. β΄, 11).
τυχς, μως, κατ τν ποχν μας, πολλο νθρωποι σκπτονται πως κτελεστς κενος τν νηπων ρώδης, νομος κα δίστακος, κα ξολοθρεουν τος συνανθρώπους των δι ποικλων τρπων. στρεβλωμνος π τν γωκεντρικτητά του νος το ξουσιαστο το κσμου τοτου, ποος προσωποποιεται ες τ φονικν πρόσωπον το ρώδου, εδε παραδξως κνδυνον δι τν πστασίν του τν γννησιν νς θου Παιδίου. Κα ς καταλληλτερον τρπον δι τν προφλαξιν τς κοσμικς ξουσίας του π τν κνδυνον, τν ποον νπνεεν ες ατν –κατ τν ποψίν του- γννησις το Παιδου, πλεξε τν ξολόθρευσίν του.
Δι ν σωθ π τς φονικς διαθσεις τ Βρέφος ησος, δι τ ποον μίλησαν ο γγελοι, ναγκσθη ν φγ ες Αγυπτον, καταστν οτω, θ λέγομεν μ τν ρολογίαν τς ποχς μας, «πολιτικς πρσφυξ», μο μετ Μαρίας τς Μητρς Ατο, τς περαγίας Θεοτόκου, κα το μνήστορος ωσήφ.
Ες τν ποχν μας, θεωρουμνην ς ποχν προδου, πολλ παιδα ναγκζονται ν καταστον πρσφυγες κολουθοντα τος γονες των δι ν σσουν τν ζων των, τν ποαν ποβλπουν ποικιλνυμοι χθρο των. Τ γεγονς τοτο, ποτελε νειδος δι τ νθρώπινον γένος.
Δι κα π τ Γεννήσει το Παιδίου ησο, το ληθινο λυτρωτο κα Σωτρος μν, διακηρύττομεν π το γιωτάτου ποστολικο κα Πατριαρχικο Οκουμενικο Θρόνου τι α κοινωναι πσαι πρπει ν ξασφαλσουν τν σφαλ νπτυξιν τν παιδων κα ν σεβασθον τ δικαίωμά των ες τν ζωήν, ες τν παιδείαν κα ες τν κανονικν νάπτυξίν των, τν ποίαν μπορε ν ξασφαλίσ νατροφ κα διαπαιδαγώγησίς των ντς το πλαισίου τς παραδοσιακς οκογενείας, μ βάσιν τς ρχς τς γάπης, τς φιλανθρωπίας, τς ερήνης, τς λληλεγγύης, γαθν τ ποα κομίζει ες μς σήμερον δι᾿ μς σαρκωθες Κύριος.
τεχθες Σωτρ καλε λους ν ποδεχθμεν τ μνυμα τοτο τς σωτηρας τν νθρπων. Εναι ληθς τι ες τν μακρν νθρωπνην στοραν ο λαο πραγματοποησαν πολλς μετακινσεις κα ποικισμος. λπζομεν μως τι, μετ τος δύο παγκοσμους πολμους κα τς περ τς ερνης διακηρξεις κκλησιαστικν κα πολιτικν γετν κα ργανισμν, α σγχρονοι κοινωναι θ δναντο ν ξασφαλσουν τν ερηνικν διαβωσιν τν νθρπων ες τς χρας των. τυχς, τ γεγοντα διαψεδουν τν λπδα, διτι μεγλαι μζαι νθρώπων πρ τς πειλς τς ξολοθρεύσεώς των ναγκζονται ν λάβουν τν πικρν δν τς προσφυγις.
διαμορφουμένη ατη κατάστασις, μ τ διαρκς γκούμενον κμα τν προσφύγων, αξάνει τς εθύνας μν, σων χομεν εσέτι τν ελογίαν ν ζμεν ερηνικς κα μ κάποιαν νεσιν, ν μ μένωμεν ναίσθητοι νώπιον το καθημερινο δράματος χιλιάδων συνανθρώπων μας, λλ ν κφράσωμεν ες ατος τν μπρακτον λληλεγγύην κα γάπην μας, μ τν βεβαιότητα τι κάθε εεργεσία πρς ατος ποβαίνει ες τ πρόσωπον το τεχθέντος κα σάρκα λαβόντος Υο το Θεο, ποος λθεν ες τν κόσμον χι ς βασιλεύς, χι ς ξουσιαστής, χι ς δυνάστης, χι ς πλούσιος, λλ τέχθη ς γυμνν κα νυπεράσπιστον Βρέφος, ες σμικρν σταλον, νευ στίας, πως ζον ατν τν στιγμν χιλιάδες συνανθρώπων μας, κα ναγκάσθη κ τν πρώτων τν τς πιγείου ζως Του ν ξενιτευθ ες χώραν μακράν, δι ν σωθ κ το μίσους το ρώδου. Τν νηπίων τν σημερινν προσφύγων, θ λέγομεν, τ θον αμα γ κα θάλασσα πίνουν, το δ ρώδου νασφαλς ψυχή «τ κρμα δέξατο».
Ατ τ τεχθν κα ες Αγυπτον πορευόμενον Θεον Βρέφος εναι πραγματικς περασπιστς τν σημερινν προσφύγων, τν διωκομένων π τν συγχρόνων ρωδν. Ατό, τ Βρέφος ησος, Θες μν, «γένετο τος σθενέσιν ς σθενής» (πρβλ. Α΄ Κορ. θ΄, 22), σύμμορφον πάντων μν, τν δυνάτων, τν ξουθενημένων, τν κινδυνευόντων, τν προσφύγων. συμπαράστασις κα βοήθεια μν πρς τος διωκομένους κα κτοπιζομένους συνανθρώπους μας, νεξαρτήτως φυλς, γένους κα θρησκείας, θ εναι δι τν τεχθέντα Κύριον δρα πολυτιμότερα τν δώρων τν μάγων, θησαυρο τιμιώτεροι «χρυσο κα λιβάνου κα σμύρνης» (πρβλ. Ματθ. β΄, 11), πλοτος πνευματικς ναφαίρετος κα μόνιμος, ποος δν θ φθαρ σοι αἰῶνες κα ἐὰν παρέλθουν, λλ θ μς ναμέν ες τν βασιλείαν τν Ορανν.
ς προσφέρωμεν καστος ,τι δυνάμεθα ες τν ν τ προσώπ τν προσφύγων δελφν μας ρώμενον Κύριον. ς προσφέρωμεν ες τν ν Βηθλεμ τικτόμενον σήμερον μικρν Χριστν ατ τ τίμια δρα τς γάπης, τς θυσίας κα τς φιλανθρωπίας, μιμούμενοι τν Ατο εσπλαγχνίαν, κα ς προσκυνήσωμεν Ατν μετ τν γγέλων, τν μάγων, τν πλοϊκν ποιμένων, κράζοντες τό «δόξα ν ψίστοις Θε κα π γς ερήνη, ν νθρώποις εδοκία» (Λουκ. β΄, 14), σν πσι τος γίοις.
χάρις κα τ πλούσιον λεος το πρόσφυγος Βρέφους ησο εησαν μετ πάντων μν!
Χριστούγεννα ‚βιε΄
Κωνσταντινουπόλεως
διάπυρος πρς Θεν εχέτης πάντων μν.